Sunday 15 July 2012

Lawatan pertama adik ke muzium setem.

Muzium Setem Melaka
- dekat A Farmosa, Bandar Hilir.

Pagi tadi (15/7/2012) mak bawa adik ke muzium setem. Kami pergi pagi sebab mak kata takut susah dapat parking. Tadi pun abah parking kereta depan muzium kapal. Tiket masuk dewasa RM 2. Kanak-kanak hanya RM 1. Muzium ni ada 2 tingkat. 
Muzium ni kecil saja dan tak banyak setem. Adik harap dapat tengok setem burung banyak-banyak tapi tak ada.
Pakaian posmen lama
Adik  teringat Sifu dan  Tonga...

Bestnya kalau ada setem banyak macam ni
Ada banyak setem yang disimpan dalam dinding macam ni.Disusun ikut tahun. Ada setem macam-macam.

Adik bergambar dengan gambar setem Black Penny. 
Setem pos yang pertama di dunia.

Mak kata ini muzium setem yang pertama adik lawat. Nanti mak nak bawa adik tengok setem di bangunan Daya Bumi,Kuala Lumpur dan di Muzium Negara pula. 

Tapi selain tengok setem tadi, kami singgah di kedai setem Uncle Khoo. Dalam kedai setem itu ada banyak setem, sampul surat hari pertama dan juga duit. Adik dapat beli setem yang adik nak sangat, setem Upin Ipin. Nanti adik tunjuk setem tu kat sini.

Mak juga belikan adik sampul surat hari pertama gambar itik, setem itik, setem difinitif yang adik belum ada. Adik nak macam-macam lagi tapi mak kata bulan depan datang lagi. Adik rasa, pergi kedai setem Uncle Khoo yang paling seronok tadi sebab boleh tengok macam-macam sampul surat.

Kalau ada sesiapa nak sampul surat hari pertama, boleh beritahu adik, adik cuba tolong carikan kalau pergi ke kedai Uncle Khoo lagi. Uncle Khoo juga sangat baik. Tadi mak cakap di Hatten Square juga ada satu lagi kedai setem, nanti kami nak pergi tengok kalau ada masa minggu depan. Di Jonker Walk juga ada satu kedai tapi abah tak suka ke Jonker Walk.

Itu saja cerita lawatan adik ke muzium setem.

No comments: